Kommenteeri

Jaanuarikuu teema: keha ja elujõudu rõõmustav toitumine


Et toit on selline igapäevane kütus, mis konkreetselt kas toetab meie elamist ja tegutsemist ja elujõudu või vastupidi, on kehale hoopis koormaks ja võtab tegutsemisjõudu ära, siis on see üks päris oluline valdkond, mu meelest. Ja ma olen päriselt tundnud, kuidas mõni toit ei toeta minu keha, hinge ega meeli absoluutselt (aga millegipärast ikka käitun vastupidi - harjumusest ja niimoodi emotsioone tuimestades), seega teeme jaanuarist ühe suurepäraae toitumisega kuu - uurime erinevaid võimalusi ja toiduaineid ja retsepte ja mina olen otsustanud toituda jaanuaris: loomsevabalt (lisaks lihale jäävad menüüst välja ka kala, muna ja piimatooted), suhkruvabalt (asendamiseks kasutan natuke agaavisiirupit, mett, vahtrasiirupi ja datleid, ehkki ka nemad tõstavad-kukutavad hoogsalt veresuhkrut) ja nisujahuvabalt (vältides, aga mitte keelates ka muid gluteenirikkaid teraviljatooteid. Menüüsse jääb kaer, hirss, riis, tatar, kinoa jt nende gluteenivabad sõbrad)! Proovi kasvõi natuke aega ja vaata, kas tunned enesetundes ja elujõutasemes vahet!

Nii! Et juba homme algab uus aasta, siis on paslik välja kuulutada jaanuarikuu teema ehk see valdkond, mille ma oma isiklikul teekonnal #päriselus ette võtan, et seda uurida ja lihvida ja selles inspiratsiooni koguda ja jagada ja saada veel õnnelikumaks ja veel rohkem iseendaks! Minu meelest väga sobivalt valisin esimeseks teemaks toitumise, sest see on see valdkond, millega ma oma elus praegu kõige vähem rahul olen. Ehk et mul on olemas täielik valmisolek ja suur tahe selles osas midagi ette võtta. Lisaks sellele alustatakse nii Eestis kui väljamaal 1. jaanuarist veganväljakutsetega, millega olen ka juba liitunud, nii et me saame olla täielikult varustatud kõikvõimalike ägedate taimsete retseptidega ja julgustavate videote ja soovitustega! Kui Sa tunned, et tahaks ka rohkem ideid ja inspiratsiooni taimsete toitude valmistamiseks, siis minu meelest juba sellepärast tasub selliste aktsioonidega liituda (ainult üks lihavaba päev nädalas on juba tegelikult Su tervisele ja maailmale abiks!)

Taimsed pannkoogid! Leiad nad siit.

Ma ei ole täistaimetoitlane ehk vegan - olen olnud periooditi (ja mul on täielik respekt nende suhtes, kes seda on!), aga praegusel hetkel minu jaoks sobiv toitumisviis ei sisalda liha, kuid sisaldab vahel tuttavate kanade mune, kala ning harva piimatooteid. Minu ülejäänud pere on segatoiduline, kuid kodus teen ma ikkagi pigem selliseid toite, mida ma ka ise söön. Ja minu eesmärgiks on pakkuda neile võimalikult suurt valikut taimsetest toitudest, et nende silmaring oleks selles osas lai ja samas, et nad oleksid ka teadlikud, mis mida sisaldab ja kust see tuleb. Ja siis saavad nad ise teha oma toitumisvalikud, kui nad on valmis. Selleni olen jõudnud siin aastate jooksul ja mu süda on selles osas rahul. Lisaks sellele soovin ma ideaalis tarbida võimalikult vähe nisujahu ja suhkruid.

Aga veganväljakutsed meeldivad mulle, sest ma kipun ka mugavustsooni vajuma ja liiga vähe köögis taimsete toitudega katsetama, seega sellises veganolukorras olen ma niimoodi pehmelt ja kenasti (sest ma ju ise tahan seda) sunnitud mugavustsoonist väljuma ja leidlik olema. No ja kuna entusiastlikud väljakutsete korraldajad saadavad kõigile varmalt retsepte ja tuge, siis seda lihtsam ja mugavam see mugavustsoonist lahkumine on! Ja tulemusena on mul jälle rohkem mõtteid ja nippe taimsete toitude valmistamiseks! Olgu märgitud, et ma pigem eelistan siis päristoitu, mitte töödeldud vegantooteid. Me peame sellist blogi nagu Tervise Juures ja ka sinna oleme kogunud igasuguseid taimseid retsepte, mida ma ikka aeg-ajalt valmistan. Aga ka sinna oleks tore midagi uut ja põnevat lisada, nii et äkki siis õnnestub boonusena sellesama väljakutse raames!


Nii et kokkuvõttes kujuneb jaanuarikuu selliseks, et ma ei tarbi:

- loomseid toite ja tooraineid (ehk välistan lisaks lihale ka kala, piimatooted ja muna)

- nisujahu (ma ei välista esialgu gluteeni täielikult, aga pigem väldin ka muid teravilju ja - tooteid)

- suhkrut (luban endal kasutada agaavisiirupit, vahtrasiirupit, datleid ja mett ja puuvilju, aga ütlen head aega muudele töödeldud suhkrutele nagu valge suhkur ja roosuhkrud).

Hummus päikesekuivatatud tomatitega. Saab siit.

Seega hakkan jaanuaris jagama, kuidas läheb, mis tunne on(!) ja mida me siin siis sööme. Samamoodi tahan avastada uusi ägedaid retseptide allikaid, raamatuid ja äkki ka tooraineid, mida ma pole varem kasutanud. Ilmselt läheb esimene nädal võõrutusnähtude tähe all, sest jube raske on see suhkrusõltuvusest loobumine - seda olen sada korda teinud. Tavaliselt läheb nii, et paar päeva on keeruline isudele vastu panna ja siis enam ei tahagi - selge märk ju, et tegelikult keha seda päriselt ei vaja. Suhkrusõltuvusse kaldumise puhul aitab ka see, kui kodus komme ja värki ei olegi või kui kodus elab keegi, kes parajasti väljakutses ei osale, siis peitku need kenasti ära (eks, Martin).

Mul on ka lapsed, kelle ma seekord väljakutsesse kaasan niivõrd, kui see minu võimuses on. See tähendab, et muidugi võivad nad koolis ja lasteaias (ja ilmselt ikka ka külas ja sünnipäevadel) süüa sealset toitu, aga kodus on meil kõigil üks kommivõõrutus siin peale eriti magusarohket jõulukuud. Mu eesmärk on kehtestada kodus terveks jaanuariks kommi- ja suhkruvaba periood. Edaspidi loome reegli, et magusat võib süüa nädalavahetusel nagu meil on ka multikatega. Nad on juba ettevalmistatud ja hävitavad veel suure rahuloluga viimaseid komme vabandades, et emme, praegu ju veel võib! Viimased tunnid, lapsed.

No sedamoodi siis. Head aastalõppu!

Kavatsen veel täna, aasta viimasel päeval kala ja kooki süüa!


Täiesti taimne seljanka (natuke töödeldud, aga üldse mitte kohustuslike sojaviineritega. Leitav siit.)



Lisa kommentaar

Email again: